V sobotu 28.10. 2023 vypravilo ČSA speciální let kolem republiky k jubileu 100 let ČSA. Jelikož naší společnosti zbylo už jen jedno letadlo, nemohlo to být jiné, než Airbus A320 s imatrikulací OK-IOO. Letový plán byl celkem jednoduchý ale i zajímavý. Jednalo se o vyhlídkový let v nízké výšce z Prahy Ruzyně na Brno, poté kolem Ostravy a nakonec přes Pardubice na Kbely, kolečko kolem Kbel a přistání zpět v Praze. Celkový čas letu cca 100 minut.

CSA1923 lineup runway 24 and cleared for take-off

Tento let začínal už zajímavě tím, že se odbavoval v terminálu 3, tedy na bývalé staré Ruzyni. Pasažéři si tak už při pojezdu po letišti mohli prohlédnout větší část letiště, jelikož se odlétalo až ranveje 24, což je úplně na opačné části Ruzyně. Druhý zajímavý efekt byl samotný čas odletu stanovaný na 12 hodinu. To je čas, kdy je v Praze skoro bych řekl „prime time“ a vměstnat tak speciální let mezi na místní poměry hustý provoz mezi plánované přílety a odlety asi nebylo úplně jednoduché. Výsledkem bylo, že se piloti opravdu nezdržovali a po povolení taxování od terminálu 3 na hlavní ranvej rychlostí téměř závodní prosvištěli kolem obou hlavních terminálů na odlet.

CSA1923 departure and approach

Jelikož se jednalo o vyhlídkový let, byly i parametry letu velmi „volné“. Po odletu stoupali piloti jen do výšky 4200 stop, aby si pasažéři prohlédli jižní část Prahy. Až když osádka nabrala směr Brno (tedy radiomaják VOZ Mladá Vožice) a poté směr na příletová trať na Brno (přes známý bod TUMKA) si vyžádala stoupání do cestovní hladiny 90 (výška cca 3km).

CSA1923 LKKB orbit and ILS establishing

Let poté pokračoval klesáním k Brnu opět na nějakých 4000 stop a jižní průlet kolem Tuřan a poté směrem na letiště Kunovice a Ostravu. Po průletu kolem Mošnova udělali piloti velký okruh kolem celé Ostravy a nabrali směr Pardubice a Praha.

CSA1923 final touchdown

Před přiblížením na Prahu si nakonec piloti vyžádali jeden okruh kolem našeho nejstaršího letiště Kbely a poté krásným plynulým oválem skončili na trajektorii definované přibližovacím systémem ILS dráhy 24 na Ruzyni. Po nějakých 100 minutách se let končil v terminálu 3.

CSA1923 záznam letu z internetu

Používané komunikační frekvence:

  • 120.060 MHz Ruzyně Delivery (povolení nahození motorů)
  • 121.910 MHz Ruzyně Ground (taxování na odletovou ranvej)
  • 134.560 MHz Ruzyně Tower (povolení odletu)
  • 120.530 MHz Ruzyně Departure (vektorování na VOZ a BNO)
  • 127.350 MHz Praha Radar (vektorování BNO a směr OTA)
  • 119.380 MHz Praha Radar (vektorování OTA a zpět na PRG)
  • 127.580 MHz Ruzyně Approach (kolečko LKKB a vektorování na ILS24)
  • 134.560 MHz Ruzyně Tower (povolení přistání)
  • 121.910 MHz Ruzyně Ground (taxování zpět k terminálu 3)
CSA1923 odlet a přílet na Ruzyňské letiště

Pokud jste nebyli v tuto dobu u rádia, nic ne neděje, můžete si zkrácený záznam komunikace pustit zpětně zde: