Česká republika se bohužel zařadila do seznamu zemí, které již nemají národní aerolinky. Článků na téma „proč tomu tak je a zda tomu šlo zabránit“ je na internetu dost včetně knižní podoby. My, co sledujeme leteckou dopravu již pár let, můžeme jen zamáčknout slzu a říct, že život jde dál. Sám jsem měl možnost v životě párkrát s ČSA letět a to i v době velkých plánů a nákupů nových letadel a byl to vždy takový malý svátek. Samozřejmě my, běžní smrtelníci, co běžně nelétáme pokud to nevyžadují služební povinnosti nebo se letíme dovolovat, to asi vidíme víc romanticky a každý let je vlastně takovým malým svátkem. A tak tuto událost (ukončení provozu ČSA) vidím možná trochu víc nostalgicky.

Připravil jsem tedy několik historických střípků, co jsem prohledal v archivech.

V době kdy ČSA mělo svoji flotilu a také výcvikové středisko, bylo pár modelů letadel vystavených v CATC

ČSA provozovaly několik letadel ATR42. Letadlo s imatrikulací OK-KFM tehdy v servisním hangáru shořelo. Požár prý trval jen několik málo minut a z letadla zbyl jen skelet a motory.

ČSA se postupně letadel ATR zbavila. Na radaru bylo možné vidět odlet OK-GFR do Francie novému majiteli. Smutný let pod označením CSA9200.

ČSA dělaly školení pilotů. Čas od času bylo možné vidět na radar cvičné lety pod označením CSA9400.

ČSA koupilo ve své době několik letadel A320 a provozovány byly pod různým paintingem.

OK-GEA tehdy s novým logem ČSA
OK-GEB s původním logem ČSA z 90 let.
ČSA provozovalo samozřejmě i několik letadel Boeing B737

A nyní poslední let ČSA 26.10.2024. Tento den se uskutečnila poslední linka ČSA (i když letadlo pod logem ČSA už vlastní dávno Smartwings) do Paříže. Let tam s označením CSA4CZ byl řídícím letového provozu za letu změněn na CSA766.

Poslední cesta zpět byla již pod CSA3CZ (CSA767). Byl jsem trochu zklamán, protože řídící letového provozu nabízel kapitánovi možnost „low approach“ neboli nízký průlet nad letištěm, toho ale kapitán nevyužil. Škoda, mohli jsme mít pěkný radarový trail.