Do ČR nakrátko zavítal dlouho plánovaný speciální verze letounu A310 s imatrikulací F-HNOV. Jedná se o upravený bývalý Airbus A310-304 používaný německou armádou. Z původně běžného dopravního letadla se stal letoun, ve kterém zkouší evropská kosmická agentura parabolické lety, při kterých si trénují budoucí posádky vesmírných letů stav bez tíže (proto ZERO-G). Návštěva ČR nebyla náhodná. Tento let se připravoval jako závěr akce „Česká cesta do vesmíru“ pro vybrané studenty, influencery, ale třeba také český astronaut ve výcviku Aleš „Svobík“ Svoboda (pilot JAS39, L159 a L39).
Celá akce byla velmi zajímavá z pohledu radarové situace a tak se nyní mrkněme na podrobnosti.
Pro celou akci bylo vyčleněn speciální vzdušný prostor s dočasným označením LKTRA99 nad větší částí východních Čech mezi letovými hladinami 180 a 320.

Let byl plánován na 11 hodinu místního (již) letního času a letadlo stálo na ranveji v podstatě na minutu přesně. Volací znak letu byl příhodný – ZEROG.

Na palubě letadla jsem sice neseděl, ale myslím, že ti kteří ano, si určitě užili už počáteční vzlet. Start z dráhy 24 proběhl v pořádku, ale piloti zvolili na našince celkem slušné stoupání přes 5000 stop/minutu, takže po 10 mílích (což je ještě stále v oblasti kontrolované přímo Ruzyní) už stoupali na letovou hladinu FL160 ( tedy cca 5 km ). Jediný, koho to pravděpodobně moc nepřekvapilo, byl Aleš Svoboda, který je na podobné prudké změny výšky z cvičení ve stíhačkách zvyklý.

Pak zamířil let „ZERO-G“ do prostoru LKTRA99 a stoupal do letové hladiny FL220. Zajímavostí bylo, že radarovou kontrolu převzali vojáci. Východní sektor, pokud jej neovládají vojáci během rutinních cvičení, řídí Vodochody radar (127.475 MHz), ale tentokrát byli civilisté přeladěni na bývalý kmitočet Praha Terén 123.750 MHz a tam si let převzal „na povel“ Flashback ( Stará Boleslav ). A zda začala ta pravá jízda. Musím tedy uznat, že vidět vertikální trajektorii letu na radaru, není vůbec obvyklé a stojí to zato 🙂

Pak následovaly další prudké vzlety s krátkodobým stoupáním i přes 20.000 stop/minutu s klesající rychlostí až pod 200 uzlů/minutu a poté stejně rychlý pád i přes 25.000 stop/minutu. Když jsem si počítal, jak dlouho asi mohli být aktéři vystaveni nulové gravitaci, vyšlo mi cca 20-25 vteřin během každého „pádu“.

Celé akce trvala asi 90 minut během kterých si posádka a samozřejmě osazenstvo vyzkoušelo celkem 16x nulovou gravitaci mezi letovými hladinami FL190 a FL310.

Po těchto letech (a trochu časového presu od vojáků, protože se cvičit samozřejmě musí a civilisté si zabrali prostor) se vydal tento speciální Airbus zpět na Ruzyňské letiště.

Byl to velmi zajímavý let a to nejen samozřejmě pro ty na palubě, ale i pro nás, tady dole u našich domácích radarů a přijímačů.
See you next time 🙂