Vítejte na stránce věnované amatérským posluchačům profesionálních pásem

Kolébka na stanici Motorola MTP850

kolibka1

 

 

 

 

S ručními stanicemi určenými pro komunikaci v síti TETRA byl vždy problém. Připojení externí antény. Samotné stanice typu MTH800 nebo MTP850 mají sice antény výměnné, ale v podstatě jen za originální „pendreky“ více čí méně ziskové. Co se týká připojení externí antény, je v zadní části sice konektor, ale naprosto atypický, velmi podobný GSM telefonům z 90 let. Nějaké bastlení či pájení propojek je zde nemyslitelné. Jednak se jedná o zařízení poměrně drahé a komu by se chtělo nějak extra riskovat zničení nehledě na to, že většina profi-uživatelů má za tuto stanici podepsanou hmotnou odpovědnost. Jediným řešením je originální automobilová kolébka. Ta se těžko sehnat a není rozhodně nejlevnější, jelikož se skutečně nejedná o příslušenství „made in China“ nebo jiné asijské zemi, ale skutečně vyrobeno v USA.

 

 

 

 

 

 

kolibka2

 

MTP850 do této kolébky zapadne nádherně lehce a skvěle v ní drží. Stanice se nejprve nasadí na spodní „external accessory“ konektor (ten je mimochodem částečně otočný, aby nedocházelo manipulací se stanicí v kolíbce k poškození pinů nebo dokonce k vylomení tohoto konektoru) a poté se v horní části „nacvakne“ na pojistné háčky v horní části stanice. Stanice je od toho momentu mechanicky fixovaná v kolébce a současně s dolním rozšiřujícím konektorem, který může sloužit k připojení externího audio-zesilovače a napájení stanice, připojíte i konektor na externí anténu. Velkou výhodou je právě přípojka na externí anténu, ta je vyvedená ve spodní části kolébky pomocí pig-tailu a zakončená klasickým FME(M)  konektorem. Uvolnění je opět velmi jednoduché, stačí stisknout velký mechanický spínač v horní části kolébky nad stanicí a ten uvolní fixační háčky – ve vteřině je stanice k dispozici bez složité mechanické manipulace. Z radiostanice nemusíte vůbec odmontovávat zadní klips na opasek, stanice zapadne do kolébky i s ním.

Myslím, že nic elegantnéjšího do auta si nelze představit a všem aktivním uživatelům sítě TETRA, kteří chtějí být mobilní, ale nechtějí zástavbovou stanici do auta, mohu pořízení kolébky jen doporučit, je do dobrá investice.

HF DataLink

ARINC_logoLetecký provoz je jak známo aktivní na všech myslitelných pásmech a to včetně krátkých vln. Nepočítám-li hlasové služby, které jsou na KV spíše na ústupu (mimo oblastí afriky a dálného východu), je letecký provoz na KV velmi aktivní a to ve formě datových služeb. Jedná se především o přenos textových a polohových dat systémem HFDL alias KV ACARS. V pásmu VKV můžete luštit samozřejmě až ze 4 kmitočtů ACARSové zprávy, ale drtivá většina z nich je kódovaná a naprosté minimum obsahuje otevřený text nebo aktuální polohu letadla. Přesně opačně je tomu na krátkých vlnách. Většina relací obsahuje aktuální nebo právě minulou polohu letadla a velmi často KV-ACARS pro přenos meteo a provozních informací v otevřeném jazyce.hfdl

Po celém světě je několik základnových stanic, které komunikují s letadly na určených frekvencích. Základnové stanice mají sice pokrytí své oblasti světa, ale je naprosto běžnou praxí, že je komunikováno s letadly na vzdálenost i několik tisíc km. Data HFDL se vysílají v časových rámcích označených 0-12 a každý časový rámec (Time Slot) patří jinému letadlu, aby nedocházelo k vysílání stanic přes sebe. Každá základna vysílá v TS0 informace pro ACARSové terminály o právě používaných frekvencích nejen aktuální základny, ale i všech ostatních, jelikož se kmitočty kvůli různému šíření ve dne a v noci na zeměkouli mění. Tam, kde je v tu dobu den se používájí vyšší kmitočty, kde je právě noc, se používají kmitočty spodních KV pásem. Základna má navíc k dispozici 1 až 2 Time Sloty pro dotazy na letadla nebo odpovědi na jejich požadavky.  V praxi ovšem neznamená, že je možné komunikovat pouze s 9 letadly, letadla dostanou při zalogování na kmitočtu vlastní dvoučíselnou HEX adresu a tou je letadlo voláno. V datovém přenosu se posílají kompletní informace o letadlu od jeho imatrikulace a volacího znaku, přes trasu až po 24bitové HEX adresa odpovídače.

hfdl2Pro nás posluchače je velkou výhodou to, že pro dekódování HFDL není potřeba žádný speciální hardware a dekódovacích softwarů je také poměrně dost. Já osobně používám asi ten nejlépe napsaný, stabilní a hlavně univerzální s názvem PC-HFDL. Tento program umožňuje nejen čtení textových zpráv a dekódování pozic letadel, je možné tato data exportovat do mapových programů jako třeba AirNav Suite nebo přímo do Google Earthu. Tento program umí dekódovat nejen KV, ale i VKV ACARS a to současně s krátkovlnným. Stačí oba přijímače připojit na jiný stereo kanál zvukové karty.

alaska2Pomocí vašeho KV přijímače můžete mít velmi zajímavý přehled o pohybu letecké dopravy i na druhé straně zeměkoule, což je u VKV ACARSu nemyslitelné. Příjem těchto zpráv může být také DX příjmem ze vzácných lokalit, viz screen – Barrow Alaska.

Konkrétní kmitočty naleznete zde v tabulce v vlevo.

ŘLP – změny v roce 2014

rlplogo backg2.jpg

 

 

 

 

Čert a Řízení letového provozu nikdy nespí. Pro nás posluchače, kteří sledují provoz nejen na místním letišti, to platí dvojnásob. Minulý rok byl ve znamení velkých změn v rozdělení sektorů, letových hladin a samozřejmě s tím spojených změn v používaných frekvencích. Rok 2014 sotva začal a již jsou zde další velké změny, které se začnou platit již na začátku následujího měsíce. V tomto krátkém článku si stručně shrneme změny, které nás čekají.


  • úplné zrušení lokálního vojenského řízení letového provozu tzv. „Praha Terén“ (124.450/123.750 MHz)
  • řízené lety VFR do FL95 sektor západ kontroluje FIS (126.100 MHz)
  • řízené lety VFR do FL95 sektor východ kontroluje FIS(136.175 MHz)
  • lety IFR do FL95 sektor západ kontrolují Karlovy Vary RDR (118.650 MHz)
  • lety IFR do FL125 sektor jihovýchod kontroluje Brno RDR (127.350 MHz)
  • lety IFR do FL125 sektor severovýchod kontroluje Ostrava RDR (119,375 MHz)

Aktuální outlines pro nové sektory do programu Base Station (SBS-1/3) naleznete na ADS-B.cz ke stažení.

Motorola DP4801 – profesionální hračka

4801_1Radiostanice digitální řady nového standardu DMR (Digital Mobile Radio) firmy Motorola s označením Mototrbo jsou na trhu již několik let. Představa výrobce o postupném nahrazování analogových sítí za digitální postupným nahrazováním radiostanic se příliš nedařil. Jedním z důvodů byla nekompatibilita se sítěmi, ve kterých se používalo selektivní volání pomocí voleb standardu SELECT5. První řada stanic 3000 neměla možnost příjem ani vysílání těchto voleb a proto byly jako náhrady v těchto sítích nepoužitelné.

Začátkem roku 2013 firma Motorola vypustila do světa novou generaci radiostanic Mototrbo a současně s tím ukončila výrobu a omezila distribuci analogových stanic řady GP/GM. Nová řada s označením 4000 měla zcela nahradit původní řadu 3000. Uživatelé stávajících analogových radiových sítí měli postupně vyměňovat rádia za nové (tentokrát již plně kompatibilní i s provozem SELECT5). Kompatibilita byla zaručena i pro použití ve stávajících sítích DMR se starými stanicemi.

Zákazníci mají opět jako u analogových řad na výběr z různých variant mobilních i ručních stanic, které se mezi sebou liší nejen vybavením ale samozřejmě i cenou. Motorola nabízí od ekonomických variant pro „běžné uživatele“ až po variantu „profesionální hračka“ s plnou výbavou. Tuto variantu ocení především šťouralové, správci sítě a radioamatéři. Ti, kteří stanice užívají jen jako nutné zlo pro výkon služby, tuto variantu asi příliš neocení. Nejvyšší řada ručních stanic má označení DP4801. Stanice je vybavená kompletní klávesnicí, velkým barevným displejem, GPS přijímačem a Bluetooth modulem. Na tuto hračku se nyní podíváme podrobněji.

Číst dále »

Nahrávám... Další stránka »