Welcome to OK1ZOO utility radiomonitoring website

Winradio G31DDC „Excalibur“

winradio-by-radixonAustralská firma Winradio rozhodně není žádným nováčkem v radiotechnice. Komerční i profesionální přijímače z dílny této firmy jsou na trhu již od roku 1996. Tato firma se již od začátku specializovala na přijímače řízené počítačem a později již plnně digitální přijímače využívající dostupné DSP procesory. V začátcích jste se mohli setkat WR přijímači ve formě PC karty na ISA sběrnici nebo typu „Black Box“ tedy krabička bez displeje ovládaná počítačem po RS232 a později USB. Pozdní 90. léta a přelom tisíciletí znamenal produkci přijímačů, kde již seděl DSP procesor s zpracovával třetí mezifrekvenci o šířce několika desítek kHz. Pak již přišla řada přijímačů, kde DSP procesor zpracovává velmi široké pásmo (30 – 50 MHz).g31ddc-350

V roce 2011 byl představen krátkovlnný přijímač nové generace s označením WR-G31DDC s obchodním názvem „Excalibur“, který nabízí mnoho zajímavých a užitečných funkcí pro sledování (nejen) krátkých vln a v tomto článku se pokusím vysvětlit, jak malá aluminiová krabička vrátila dlouholetého zapřisáhlého odpůrce počítačově řízených přijímačů zpět do 21 století.

V následujícím článku bych rád popsal, mé zkušenosti s PC řízenými přijímači a jak mne Excalibur vyvedl z omylu. Rád bych popsal praktické i nepraktické stránky originálního ovládacího programu a rád bych samozřejmě ukázal, k čemu všemu se dá tento přijímač použít.

(Celý příspěvek…)

Kinetic Avionics SBS-3

P1070975xZařízení s názvem SBS-1 asi nemusím představovat, ale jen na úvod. V roce 2005 uvedla na trh anglická firma Kinetic Avionics tak trochu partyzánský přijímač s označením SBS-1. Jednalo se o jednoúčelový přijímač pro pásmo IFF (leteckých palubních odpovídačů) 1090 MHz. Tento přijímač byl unikátní tím, že uměl přijímat a dekódovat data leteckých palubních odpovídačů v novém módu „S“ (selektivním), ve kterém je vysílána unikátní adresa, čímž je každé letadlo na světě identifikováno. Navíc bylo možné dekódovat i doplňková data, která vysílají palubní odpovídače v mezičase. Tato data jsou určena pro okolní palubní přijímače jako součást informací o okolních letadlech pro palubní anti-kolizní systém. V těchto datech jsou obsaženy zajímavé informace, které lze zpracovat do grafické podoby.

SBS-3x

Jedná se o informace o pozici (dle přijímače GPS nebo inerciálního systému), směr letadla, poměr klesání či stoupání apod. Z módu S se navíc dala vyčíst data o výšce, volací znak (pokud jej pilot nastavil správně), squawk apod. Výsledkem byl okamžitý přehled o letecké situaci. Některá letadla byla vidět na mapě, některá se jen identifikovala pomocí módu S. To byl velký skok pro letecké nadšence, kteří do té doby měly v ruce jen letecké mapy a pomocí sledování radiové korespondence si mohli dělat teoretický přehled o tom, co kde „létá“. SBS-1 v tomto směru znamenala ohromnou revoluci. Tento přístroj si pořizovali nejen letečtí fandové a nadšenci, ale i armáda a státní instituce.

(Celý příspěvek…)

Letecký DX camp – Frankfurt am Main

4Rok se s rokem sešel a nadešel čas navštívit stará známá místa, která v mém případě znamenala záčátky sledování leteckého provozu. Kde jinde se nejlépe seznámíte s leteckou dopravou, než na ve městě, poblíž kterého je jeden z nejrušnějších a nejdůležitějších evropských leteckých dopravních uzlů. Jedním z takových je německý Frankfurt nad Mohanem, který se řadí na třetí místo v Evropě, co se týká počtu přepravených pasažérů a počtu odbavených letů.

1Ubytování a „poslechové stanoviště“ bylo na západní okraji města Hanau, které se nachází pod hlavní přibližovací trajektorii pro dráhy 25 a nad kterým se otáčí letadla při usazování na ILS. Letecký provoz je zde tedy velmi hustý a vše co „sedá“ na letiště, je zde vidět. To je ideální místo pro sledování dopravy pomocí pasivního přijímače SBS-3.

(Celý příspěvek…)

OK1ZOO © 2014