Welcome to OK1ZOO utility radiomonitoring website

'AIRBAND CZ

Radionavigační prostředky v letecké dopravě

VORV letecké dopravě se již téměř od počátků využívaly vlastnosti elektromagnetických vln. Ať již se jednalo o palubní radiostanice ke komunikaci se zemí, nebo odrazů radiových vln od letadel (radar). Pozemní vysílací stanice sloužily také jako navigační pomůcky na palubách letadel ať již se jednalo o zaměřování klasického rozhlasového vysílače z paluby letadla a následné určení jeho polohy nebo polohy letadla vůči němu, tak vysílače, které sloužily speciálně pro leteckou navigaci tzv. radiomajáky.

Radiomajáky sloužily posádkám letadel k orientaci především za letu v noci nebo špatné viditelnosti, kdy nebyla možná orientace pohledem na pozemní objekty. Radiomajáky byly budovány jak u letišť a sloužily k navigaci na přistání na letišti, tak na hlavních letových koridorech a tím de facto vytyčovaly hlavní letové trasy.

Upravený a inovovaný článek o letecké radionavigaci si můžete přečíst ZDE:

 

Digitální přijímač AOR AR-DV1

AORrxDV1  Japonská firma AOR jako jedna z mála výrobců přijímací techniky ze sebe pomalu rok co rok chrlí nové přijímače a doplňky. V minulém roce to byla rozšířená verze přijímače AR-5001D s označením AR-6000, která se lišila od svého mladšího bratříčka jen dalším konvertorem, tentokrát do 6 GHz. Pak se objevila první digitální vlaštovka ve formě externího dekodéru digitálních druhů provozů s označením ARD 300. Tato krabička se u nás prodává za 20.000 korun a nevypadá to, že by o ní byl nějaký valný zájem, jelikož jediný použitelný digitální druh provozu byl jen D-STAR, ostatní dekódovatelné systémy se u nás příliš nebo vůbec nepoužívají.

Na letošní radioamatérské výstavě v Japonsku ovšem přišla firma AOR s novinkou. Přijímač určený především pro dekódování digiálních druhů provozu.

(Celý příspěvek…)

Letecká radiokomunikace (radiokorespondence) pro začátečníky

P1080185xRadiovou komunikaci letecké pohyblivé služby je možné naladit téměř na všech radiových pásmech od krátkých vln po mikrovlny. V následujícím článku si vysvětlíme úplné základy letecké radio-korespondence. Vysvětlíme si teoretické komunikační schéma jakéhokoliv letu bez ohledu na to, zda se jedná let ultralehkého letadla nebo dopravního jumba. Vysvětlíme si praktickou stránku příjmu prvního leteckého pásma a končit budeme konkrétními typickými ukázkami a korespondence a jejich překlady a nakonec si ve stručnosti probereme budoucnost letecké komunikace. Následuje upravený a aktualizovaný článek z roku 200x.

 

Celý článek si můžete přečíst  ZDE

Výkonná přijímací mobilní anténa HP 140-175

sirioNa trhu není příliš velký výběr cestovních mobilních antén, použitelných pro poslech v širším spektru. Když si chcete pořídit anténu na poslech v autě, máte možnost buď koupit nějakou levnou magnetku, která je tvořena krouceným drátem a tenkým koaxiálním kabelem RG174, který má takový útlum, že co anténa zachytí, kabel zlikviduje.

Pak mátre možnost koupit lepší anténu s klasickým RG58, ale drtivá většina antén má v zářiči laděný obvod, který „odsuzuje“ anténu pro radioamatérský provoz v pásmech 145 a 430 MHz. Taková anténa se chová jako laděný obvod, tj. mimo amatérská pásma zisk je velmi malý nebo dokonce vykazuje útlum. Před nedávnem jsem pátral po nějaké mobilní anténě pro poslech leteckého pásma, kterou by netvořil jen neziskový kus drátu délky čtvrt lambda a byl jsem úspěšný.

Italská firma Sirio, která není na těchto stránkách v souvislosti s poslechovými širokopásmovými anténami zmiňována poprvé (viz UHF válec, válec na letecké pásmo, VHF/UHF diskona), opět ukázala, že umí vyrobit slušnou ziskovou anténu a to i pro mobilní nebo portable poslech.

(Celý příspěvek…)

OK1ZOO © 2014